Nova radna snaga: Generacija Z
Marija Uzelac
Osobe rođene i odrasle u istom ili sličnom vremenskom razdoblju, koje imaju iste ili slične uvjete života, pripadaju i istoj generaciji ljudi. Stoga, za ljude objedinjene u istoj generaciji svojstvene su i slične navike. Također, svaka generacija ljudi ima specifične stavove, motive te načine ponašanja. Kroz povijest je definirano pet generacija ljudi. Počevši od tradicionalista, baby-boom generacije, generacije X, generacije Y te završno s generacijom Z, kao najnovijom generacijom ljudi na tržištu.
Generaciju Z čine osobe rođene nakon 1995. godine. Drugi nazivi za ovu generaciju su digitalna generacija, generacija medija te generacija.com. Njeni pripadnici nisu se morali prilagođavati razvoju tehnologije kao što su to morali činiti njihovi roditelji, pripadnici generacije X. Generacija Z rođena je u uvjetima u kojima je razvoj tehnologije već bio u punom jeku te je suvremena tehnologija sastavni dio njihova života. Stoga, kako su od rane dobi opremljeni uređajima digitalne tehnologije, pripadnici generacije Z nazivaju se još i djecom Interneta te digitalnim urođenicima. Tehnologiju, dakle, percipiraju kao dio uobičajenog života, a svakodnevno se služe Internetom kao platformom za igranje igara, komunikaciju te prikupljanje i dijeljenje informacija. Veliku važnost, stoga, za generaciju Z imaju društvene mreže kao što su Instagram, Snapchat te TikTok pomoću kojih u trenutku mogu komunicirati te dijeliti informacije s osobom kojom žele bez obzira na to gdje se ona nalazi.
Posljedično generacija Z predstavlja generaciju budućnosti zbog svojeg nastojanja da razumije te da se prilagodi okruženju koje se brzo mijenja. Uz njihovu najznačajniju osobinu kohezije s napretkom tehnologijom, izdvajaju se i brzina, sloboda, ali i pouzdanost te individualizam. Stoga, pripadnici generacije Z, ne samo da se razlikuju od prethodnika po izraženoj socijalizacija putem Interneta, željama za brzim promjenama te usmjeravanju na više interesa istovremeno, predviđa se da će imati i duži životni vijek te bolje životne standarde od njih. S druge strane, svoje obrazovanje započinju u ranijoj dobi nego što su to činili njihovi prethodnici. Podložniji su većem utjecaju informacija te imaju razvijen plan obrazovanja. Uz generaciju Z vežu se osobine kao što su visoka razina kreativnosti, inovativnosti, praktičnosti, interaktivnosti i efikasnosti, ali i usmjerenost na rezultate. Generacija Z, iako je čini mlađa populacija, spremna je ujediniti se oko nekog višeg cilja te je u većoj mjeri društveno i ekološki osviještena od prethodnih generacija.
Najstariji pripadnici generacije Z ulaze ili su već prisutni na tržištu rada. Svojstveno im je da mogu raditi na više aktivnosti istovremeno, učinkovito koristiti tehnologije te da formiraju stavove na globalnoj razini. Također, uz već spomenutu kreativnost, karakterizira ih i individualnost te ne vole rad u grupi. S druge strane, preferiraju poslove koji su personalizirani, odnosno koji nisu standardizirani. Također, digitalnu tehnologiju percipiraju kao alat koji, ne samo da koriste tijekom učenja, obrazovanja i usavršavanja, već ga koriste kroz sve sfere privatnog te profesionalnog života. Naposljetku, vještina korištenja digitalnih tehnologija pomaže im, ne samo kod obrazovanja već i prilikom rješavanja društvenih problema te istraživanja novih ideja i usluga koje poboljšavaju život pojedinca te ih čine konkurentnijima na tržištu rada.
Pripadnici generacije Z trenutačno su najmlađa generacija koja se nalazi na tržištu rada. Prema, istraživanju The State of Gen Z, 77% mladih generacije Z zarađuje svoje prihode na način da su zaposleni u poduzeću na puno ili na pola radnog vremena, obavljaju neka zaduženja kako bi dobili džeparac ili imaju honorarni posao. Početak rada u ranijoj dobi, pripadnike generacije Z čini pouzdanijima te iskusnijima što u konačnici donosi pozitivne rezultate poslodavcima te gospodarstvu u cijelosti. Prema istom istraživanju, više od polovice pripadnika generacije Z, ističe kako na radnom mjestu najviše preferira rad u zabavnom okruženju te fleksibilno radno vrijeme. Smatraju kako su komunikacija i mogućnost rješavanja problema najvažnije vještine koje zaposlenik mora imati kako bi uspio u radnom okruženju, a kao vještinu koju moraju usavršiti, u najvećoj mjeri, ističu javni govor. Pripadnici generacije Z, vještine koje upotrebljavaju na radnom mjestu ne uče samo u školi i na fakultetima već i pregledavanjem videa koji su im dostupni na Internetu.
Prema već spomenutom istraživanju, The State of Gen Z, način traženja ponuda za posao pripadnika generacije Z, razlikuje se od načina prethodne generacije. Generacija Y poslove prvenstveno traži putem Interneta, odnosno preko specijaliziranih internetskih stranica ili stranica poslodavca. S druge strane, pripadnici generacije Z prvo će potražiti informacije od sebi bliskih izvora. Čak 60% njih prvo će pitati obitelj ili prijatelje imaju li saznanja o ponudama za traženi posao, a njih 57% raspitat će se kod svojih poznanika koji već rade u poduzeću. Razlog tome su životno razdoblje u kojem se trenutno nalaze pripadnici generacije Z zbog kojeg se usredotočuju na poslove u blizini njihove obitelji i prijatelja te najveća razina povjerenja u bliske osobe. No ipak, koriste se i podacima na Internetu kako bi pronašli više informacija o potencijalnom poslodavcu. Uz LinkedIn te službene stranice poslodavca, za pripadnike generacije Z, i društvene mreže predstavljaju platformu za istraživanje poslova te poslodavaca. Među njima se ističe YouTube koji koristi čak 40% generacije Z prilikom odluke o radu u nekom poduzeću. Stoga, već spomenute društvene mreže predstavljaju ključni komunikacijski kanal između poslodavca i potencijalnog zaposlenika, pripadnika generacije Z.
Uz komunikaciju prije samog zaposlenja, za pripadnike generacije Z, iznimno je bitna komunikacija s kolegama te poslodavcem za vrijeme radnog odnosa. Stoga su za većinu generacije Z nužne povratne informacije od strane njihovih nadređenih svakih par tjedana kako bi ostali zainteresirani što duže za posao na kojem rade. Povratne informacije, dakle, omogućavaju pripadnicima generacije Z da razvijaju vještine, stavove te mišljenja koja su nužna za radno okruženje u kojem se nalaze, odnosno kako bi radili svoj posao na najbolji mogući način i napredovali u karijeri. Dr. Villa, izvršni direktor istraživačke agencije Center for Generational Kinetics, ističe kako česta komunikacija između poslodavca i zaposlenika, pripadnika generacije Z, ne samo da omogućava zaposlenicima da rade svoj posao brže i efikasnije, već i štedi vrijeme poslodavca. Ključno je stoga da se navedena komunikacija odvija konstantno kako bi pripadnici generacije Z u radnom okruženju poslodavcu pružili maksimalnu učinkovitost.
Prema istraživanju Monster Multi-generational survey pod nazivom Move Over, Millennials: What You’ll Need to Know for Hiring as Gen Z Enters the Workforce, iako su pripadnici generacije Z u većem postotku motivirani novcem nego prethodne generacije, njih 74% smatra kako posao ne bi trebao predstavljati samo sredstvo zarade već bi trebao imati viši smisao. Također, pripadnici generacije Z u većoj su mjeri spremni raditi noću te vikendom kako bi bili više plaćeni te su spremni preseliti zbog boljeg zaposlenja.
Stoga, možemo zaključiti da se generacija Z značajno razlikuje u kontekstu radnog okruženja u odnosu na prethodne generacije. Njihove jedinstvene karakteristike te značajna tehnološka pismenost postavljaju nove standarde u pogledu obavljanja poslova. Generacija Z postavlja temelje za budući način rada i poslovne prakse, a poslodavci u budućnosti moraju biti spremni na evoluciju radne snage. Razumjevanije i prilagođavanje ovim novim trendovima bit će ključno za uspjeh organizacija u budućnosti.